دانشمندان می‌گویند افرادی که دارای گونه‌های ژن نئاندرتال هستند بیشتر بیمار می‌شوند!
کد خبر: ۱۴۲۳۲۱۱
تعداد بازدید : 36

اگرچه دوران سیاه کرونا برای مردم عادی کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود اما دانشمندان همچنان به دنبال کشف رازهای حل نشده این بیماری همه‌گیر هستند.

به گزارش روز یکشنبه وال استریت ژورنال، مطالعه محققان ایتالیایی بر روی افراد آلوده به کووید-19 نشان می‌دهد افرادی که دارای تغییرات ژنتیکی خاص منتسب به اجداد نئاندرتال هستند، به مراتب بیشتر احتمال دارد علائم شدید این بیماری را تجربه کنند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

پژوهشگران موسسه غیرانتفاعی ماریو نگری مقاله پژوهشی فارماکولوژیک خود را در مجله آی‌ساینس منتشر کردند. در این پژوهش دی‌ان‌ای نزدیک به 1200 داوطلب در استان برگامو مورد بررسی قرار گرفته است؛ به ویژه افرادی که در روزهای اولیه همه‌گیری به شدت آسیب دیدند و تا پای مرگ رفتند. آنچه آنها دریافتند این بود که «هاپلوتایپ نئاندرتال» مجموعه‌ای از انواع ژنتیکی مرتبط با اجداد انسان، عامل خطر ژنتیکی اصلی برای کووید-19 شدید است.

حدود ۱ تا ۴ درصد از ژنوم اوراسیاها، استرالیایی-ملانزیایی‌ها، بومیان آمریکا و آفریقای شمالی از اجداد نئاندرتال هستند. در مجموع حدود ۲۰ درصد از گونه‌های مشخص ژن نئاندرتال، امروزه زنده مانده‌اند و نفوذ این ژن‌ها بر سیستم ایمنی انسان مدرن تاثیر گذاشته ‌است.

دانشمندان همچنین در این پژوهش دریافتند که به طور خاص احتمال ابتلا به ذات‌الریه شدید در افرادی که هاپلوتیپ نئاندرتال دارند، دو برابر بیشتر است و سه برابر بیشتر سایر افراد احتمال دارد مجبور شوند در بخش مراقبت‌های ویژه از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند.

این نخستین پژوهشی نیست که ارتباط بین سلامتی و دی‌ان‌ای نئاندرتال‌ها را بررسی کرده است؛ مطالعه‌ای که در ماه ژوئن توسط مجله «زیست‌شناسی مولکولی و تکامل» منتشر شد، ارتباط بین دی‌ان‌ای نئاندرتال و یک اختلال ژنتیکی به نام بیماری دوپویترن را نشان داد. در ماه مارس نیز مقاله دیگری در رابطه با ارتباط نئاندرتال‌ها با ایمنی انسان‌ها در نیچرز منتشر شد.

•  نئاندرتال‌ها یکی از گونه‌های قدیمی بشر بودند که نزدیک به 3۰ هزار سال پیش منقرض شدند.
•  انسان نئاندرتال به اندازه انسان خردمند، باهوش بوده و می‌توانسته مفاهیمی مانند اعداد، شمارش، جفت، و مجموعه را درک کند.
•  میانگین قد مردان نئاندرتال در حدود ۱۶۵سانتی‌متر و زنان ۱۵۳سانتی‌متر بوده و حدود 80درصد پیش از 40 سالگی می‌مردند.
•  در ایران بقایای انسان نئاندرتال در سه غار شانه‌در، پناهگاه صخره‌ای باوه یوان، غار شکارچیان بیستون و غار وزمه در زاگرس کشف شده ‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها